Wat kan De Versterking (voor jou) betekenen

Voor de leerling en de groep:

  • Sociale weerbaarheidstraining (Rots & Water);
  • Individuele Kindercoaching;
  • Observatie, advies en eventueel individuele begeleiding van leerlingen die in hun ontwikkeling stagneren;
  • Consultatie

Voor de leerkracht en onderwijsondersteunend personeel:

  • Coaching leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel, waaronder beeldcoaching;
  • Klassenmanagementvragen;
  • Specialistisch advies aangaande het jonge kind;
  • Verbetering interactie leerling en leerkracht/onderwijsassistent;
  • Consultaties

Voor de intern begeleiders/directeuren:

  • Onderwijsarrangementen; 
  • Afstemmen school, leerling en ouders;
  • Advies bij schoolontwikkeling;
  • Consultaties

Hoe zet je De Versterking in?

De Versterking is bedoeld voor alle medewerkers van Bavo!

Indien je gebruik wilt maken van De Versterking dan kan je het volgende doen:

specialist:

stap 1: overleg met je directeur of ib-er welke specialist je waarvoor in zou willen zetten (zie Inzet de Versterking);
stap 2: benader de betreffende specialist zelf per mail;
stap 3: in overleg met specialist bespreek je de vraag / inzet en kijken jullie wat mogelijk is.

coach:

stap 1: overleg met je directeur je wens voor coaching;
stap 2: benader de coach (zie inzet De Versterking)
stap 3: in overleg met de coach verken je een eventuele leervraag en bespreek je het traject. Tijdens dit intakegesprek stellen jullie ook vast of jullie samenwerking zien zitten.

mentoren:

stap 1: overleg met je directeur over de vraag die je aan één van de mentoren zou willen voorleggen
stap 2: mail deze vraag naar Maartje van der Helm Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Susan Meekes Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
stap3: Maartje of Susan leggen je vraag neer bij de mentor en deze neemt daarna contact met je op.

Verschil tussen coaches en mentoren

 Mentoring
Coaching
 
Ik ervaar dit schooljaar problemen in de samenwerking met mijn duo collega.
Ik ervaar problemen in het samenwerken met duo collega’s. Ik heb moeite met het verdelen van verantwoordelijkheden.
De resultaten van het rekenonderwijs in mijn groep vallen tegen. Ik zoek naar een juiste aanpak.
De rekenresultaten van mijn groep vallen tegen en ik merk dat ik de motivatie niet kan opbrengen om hiermee aan de slag te gaan.
Ik heb twee leerlingen in mijn groep met ernstige gedragsproblemen en ik ben op zoek naar tips hoe ik hiermee om kan gaan.
Ik ervaar al een aantal jaar problemen in de omgang met lastige leerlingen. Het maakt mij onzeker en ik heb hierdoor momenteel weinig zin om naar mijn werk te gaan.
Ik ben een startende leerkracht en behoefte aan tips voor mijn klassenmanagement.
Dit schooljaar ben ik gestart als leerkracht, maar ik vraag me na een aantal maanden af of dit wel het juiste beroep is.

Bij mentoring gaat het om het verkennen van de hulpvraag en vervolgens om het geven van praktische tips en het delen van ervaringen. Indien zich een patroon voordoet (je geeft bijvoorbeeld aan hier vaker tegenaan te lopen) en praktische tips blijken niet voldoende, dan wordt het een coachingsvraag en stopt de mentoring. Je kan er dan voor kiezen om, in overleg met je directeur, één van de coaches te benaderen.

Soms raken mentorvragen de rol van de intern begeleider. Het kan echter helpend zijn dat er tips komen van een directe leerkracht-collega (die de vraag vanuit de eigen praktijk herkent).

Bavo De Versterking

bavo de versterking